zaterdag 14 maart 2009

bibliotheek 2.0

Ik koos voor het artikel "bibliotheek 2.0" van de bib van Kortrijk

http://bibliotheekkortrijk.blogspot.com/2007/09/bibliotheek-20.html

In het artikel stelt de auteur dat de gemiddelde internetgebruiker voor opzoekingswerk gaat googelen. Als ik mezelf en mijn huisgenoten bekijk en ons beschouw als 'de gemiddelde internetgebruiker' dan klopt dit inderdaad.

Ik denk dat het de taak is van een bibliotheek om mogelijke gebruikers gerichter te laten/leren zoeken en dit door het aanreiken van de juiste tools.
Dat de bib dit wil en dit ook kan mits de juiste mensen en middelen, daar ben ik van overtuigd. Moeilijker is het de toekomstige bibklant attent te maken op deze mogelijkheden, omdat voor velen de bib nog altijd en vaak alleen geassocieerd wordt met "boeken", de "boekerij" van vroeger.

De bibliotheek zal zich moeten profileren op het internet en dit kan het best via populaire portalen zoals facebook, blogs, flickr e.d.

Ook de librarian's manifesto vond ik de moeite waard, eigenlijk een echte geloofsbelijdenis van de bibliotheek en haar medewerkers.
http://liblogs.albany.edu/library20/2006/11/a_librarians_20_manifesto.html

Vooral puntje 9 is voor mij erg belangrijk:

Ik wacht niet tot iets perfect is voor ik het presenteer.
Tijdens vergaderingen blijkt vaak dat het moeilijk is om iets te starten, omdat er steeds wordt gevreesd: "Is het wel goed genoeg", "Gaan we het volhouden?"

Nochtans heb ik binnen onze bib ook een goed gevoel als het gaat over de 23 dingen en bib 2.0. Dit in tegenstelling tot wat ik las in sommige blogs waarin web2.0-"gediplomeerden" zich letterlijk afvragen "Wat nu? Wat na de cursus?". Mensen die met veel vraagtekens blijven zitten hoe het nu verder moet.
Binnen onze bibliotheek (Bornem) hebben we nu de curus met 6 personen gevolgd, en er komen er nog 3 aan. Een mooie groep die enthousiast aan de slag wil gaan en mekaar zal aansporen om dingen uit te proberen en/of uit te werken. Stel dat enkelen toch afhaken, dan blijft de groep nog groot genoeg om verder te gaan op de digitale weg.
Een luxe die we te danken hebben aan bibliotheek én gemeentebestuur die allen met de neus in dezelfde digitale richting kijken.

2 opmerkingen:

  1. Een dikke proficiat aan iedereen van Bib Bornem die de cursus heeft gevolgd! Ook chapeau voor jullie gemeentebestuur!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel, en ik geef je complimenten zeker door!

    BeantwoordenVerwijderen